Almedalen

ALMEDALEN 2019

Konsekvenser av en omreglerad spelmarknad med konsumentskydd, riskklassificering, tilläggsdirektiv och perspektiv på marknadsföring. 

Även i år tar ATG plats i Almedalen för att delta i samhällsdebatten, lyfta angelägna frågor i spelbranschen och bjuda in till både seminarium och mingel i vår trädgård på Strandgatan 24. Vi passar på att ta en titt in i framtidens spelmarknad och kreativitet i en värld där robotar & AI gör jobbet.

Program i ATG:s trädgård:

  • MÅNDAGEN DEN 1 JULI

    Klockan 10.15 – 11.00
    Hur säkras konsumentskyddet i branschen?

    Regeringen vill se fler begränsningar av spelreklamen och tillsatte i april en utredning som ska vara klar hösten 2020. För spelbolagen gäller nu att statens utredare får en balanserad bild av potentiella lösningar.

    Spelansvaret är alla spelbolags viktigaste hållbarhetsfråga. Olika spelbolag har dock olika syn på vad som är bäst ur ett konsumentperspektiv. ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth har länge kampanjat för en riskklassificering av spelprodukter medan Dersim Sylwan, Sverigechef för Kindred Group hellre ser en riskklassificering av spelare. Här diskuterar de gemensamt frågan i sällskap av Jakob Jonsson, leg. psykolog och spelberoendeforskare.

    ONSDAGEN DEN 3 JULI

    Klockan 15.30-16.15
    Vad betyder kreativitet i en värld där robotar & AI gör jobbet?

    Om vad som händer när vi jobbar datadrivet. Vad händer med kreativiteten i en värld av effektivisering och extrem personalisering? Hur säkerställa att människans förmåga tillvaratas? Hur ska teknologin användas för att förstärka medarbetarnas insatser?

    På plats från ATG

    Under veckan i Almedalen finns flera representanter och experter på olika områden från ATG på plats. Flera är med för att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap i olika seminarier. Det finns även tid för informella möten i ATG:s trädgård.

    Du träffar oss i Visby

    Hasse Lord Skarplöth, CEO
    Lotta Nilsson Viitala, CFO
    Patrik Brissman, Kommunikationschef
    Sten Andersen, Marknadschef
    Camilla Filipsson, Presschef
    Maria Guggenberger, Hållbarhetschef

  • TISDAGEN DEN 2 JULI

    Klockan 10.00 – 10.45
    Vad driver framtidens spelmarknader?

    Två av tre svenskar uppger att de har spelat om pengar någon gång de senaste 12 månaderna. Drygt varannan av dessa minst en gång/månad och majoriteten som underhållning och nöje.

    Samtidigt är det en trend inom hållbara investeringar att utesluta spel- och bettingbolag. Spelbolagen kritiseras för intensiv reklam och spelberoende är numera en diagnos (hasardspelsyndrom). I en annan bransch – dataspelsbranschen – talas det om det svenska spelundret, men där spelar man inte om pengar. En del röster menar att även dataspel ökar risken för unga att utveckla spelproblem.

    Regeringen beslöt i maj att granska om vissa inslag i dataspel kan jämföras med lotteri. Lite i skymundan försiggår ett innovationsarbete för att fortsatt attrahera, och behålla, kunder som uppenbarligen vill ha spel i sitt liv. Ska inte människor få det människor vill ha frågar sig panelen? Samtidigt som omsorgsplikten vilar tungt på spelbolagens axlar. Hur går tankarna bland spelbolag som erbjuder dataspel respektive spel om pengar? Vilka är skillnaderna och vilka är likheterna? Vilka är drivkrafterna för utvecklingen och vad kan de lära av varandra?

    Klockan 11.00 – 11.45
    Spelbranschen och tilläggsdirektivet – vad handlar det om?

    Civilminister Ardalan Shekarabi berättar om tilläggsdirektivet och kampen mot aggressiv spelreklam. Samtidigt måste spelbolagen vara lönsamma.

    Civilminister Ardalan Shekarabi, vd för ATG Hasse Lord Skarplöth, Jimmy Nilsson, ordförande Spelberoendes förening, Göteborg diskuterar vikten av ett regelverk som tar alla intressenter i beaktande. Hur optimeras spelbolagens lönsamhet med bibehållet spelansvar?

    Klockan 15.30 – 16.30
    Nu är det sån där jäkla spelreklam igen – en diskussion om bra och dålig reklam

    Den nya spellagen hade knappt vunnit laga kraft när kritiken mot spelreklamen var så massiv att civilministern hotade med att stoppa den helt under devisen; spelreklamen måste bli mer hållbar. Frågan är dock vem som äger definitionen av hållbar reklam – branschen, politiken eller publiken.

    Några av reklambranschens mest namnkunniga personer diskuterar skillnaden mellan bra och dålig reklam och frågar sig om reklam verkligen måste vara hållbar? Vad är reklamens uppdrag och vilket ansvar har den?