Hos oss ska spelupplevelsen vara säker, schysst och spännande. Vi vill att kunderna mår bra i sitt spelande och spelar för nöjes skull. Arbetet med att skapa en trygg och säker plats för spelande är något som genomsyrar det vardagliga arbetet på ATG.
ATG ska vara spelbranschens kompass. Det innebär att vi verkar för en spelbransch som mår bättre imorgon än idag. Dessutom ska vi visa spelbranschen vägen framåt i hållbarhetsfrågorna.
Hos oss ska spelupplevelsen vara säker, schysst och spännande. Vi vill att kunderna mår bra i sitt spelande och spelar för nöjes skull.
Läs mer om vårt spelansvar på atg.se/atgcheck/spelansvar.
ATG grundades 1974 med uppdraget att trygga utvecklingen för svensk trav- och galoppsport genom att erbjuda spel på ett ansvarsfullt sätt.
Forskningen visar att de som börjat spela i tidig ålder löper större risk att få spelproblem än andra. Därför har ATG ett särskilt ansvar att förhindra att minderåriga kan delta i våra spel. Våra återförsäljare spelar en viktig roll i detta arbete. Både ATG-ombuden och personalen på travbanorna utbildas löpande i spelansvar, vilket bland annat innebär att man lär sig varför det är viktigt att inte låta minderåriga spela. ATG har en åldersgräns på 18 år på alla spel. Det innebär även att föräldrar inte får köpa spel till sina barn.
Sedan 2019, när spelmarknaden omreglerades, måste samtliga spelare vara registrerade. Det är ett effektivt sätt att förhindra att minderåriga spelar. ATG är även noga med att följa de riktlinjer som gäller för marknadsföring av spel. Bland annat innebär det att den inte får vända sig direkt till barn och ungdomar under 18 år. Den får heller inte innehålla ungdomar.
ATG är medlem i Spelbranschens Riksorganisation, Sper. Det är en frivillig sammanslutning av de licensierade svenska spelbolagen. Tillsammans har medlemmarna i SPER tagit fram gemensamma etiska riktlinjer för marknadsföring av spel.
Riktlinjerna innebär bland annat att spelreklam …
… inte får vara stötande, påträngande eller vilseledande
… inte får hävda att utfallet av dragningen i turspel beror på något annat än slumpen
… inte får innehålla felaktiga uppgifter om möjligheterna till vinst
… inte får vara riktad mot ungdomar eller mot sårbara och särskilt utsatta grupper i samhället
… inte får uppmana till överdrivet spelande eller hävda att det saknas risker med överdrivet spelande
ATG vill att kunderna mår bra i sitt spelande och spelar för nöjes skull. Och givetvis ska företaget erbjuda en spelupplevelse som är fri från matchfixning och dopning. På så sätt erbjuder ATG ansvarsfull underhållning.
Vår mission:
ATG är den svenska hästnäringens motor, och har varit ända sedan 1974. Pengarna som vi genererar till trav- och galoppsportenn